Van Hobbiton tot Mordor: het Noordereiland

19 december 2010 - Whitianga, Nieuw-Zeeland

Hallo allemaal! Nog een week tot Kerstmis en tot ons vertrek uit Nieuw-Zeeland (waarna we terugkeren naar de Australische stranden). De laatste weken zijn we aan het rondreizen op het Noordereiland en de diversiteit van zowel landschap als weer blijft verrassen. In de hoofdstad Wellington hebben we cultuur kunnen snuiven. De kiwi-bijnaam voor deze stad, "windy Welly" bleek overigens niet slecht gekozen! De vele musea in deze stad boden ons gelukkig beschutting tegen de harde wind. In het zonnige stadje Napier hebben we ons vergaapt aan de Art Deco architectuur van de gebouwen uit de jaren '30. Na deze culturele uitstapjes vonden we dat het weer tijd werd voor de ruigte en schoonheid van de wildernis en dat hebben we geweten ook. In Tongariro National Park bevonden we ons in het hart van het decor van de Lord of the Rings film: een wandeltocht van ruim 20 kilometer over een rokende vulkaan, langs smeulende kraters en met de geur van zwavel in de neus afkomstig van de echte Mount Doom was een hoogtepunt en bijzonder indrukwekkend. Wat een onaards landschap! Neem snel een kijkje bij de foto's om een indruk te krijgen van die speciale plek.

De geur van zwavel hangt overigens over de hele regio. Ook in het plaatsje Rotorua, het centrum van de geo-thermische activiteit, waar overal de stoom uit de grond komt, zijn de kokende beekjes, bubbelende modderpoelen en de spuitende geisers een bezienswaardigheid. Onze hotelkamer kwam met een door de aarde verwarmde prive spa!

De laatste dagen is het weer helaas omgeslagen en zien we het ware natte gezicht van dit land. Een bbq op het strand met kerst zit er misschien niet in... Maar een witte kerst zoals in Europa zal het in ieder geval ook niet worden. Fijne kerstdagen iedereen!

1. Klasgenoot CLT:
    19 december 2010
    (eerste posting is verdwenen, dus hier tweede poging).

Hoewel we nog niet naar Lord of the Rings gekeken hebben, kunnen we na jullie fotos bewonderd te hebben, goed begrijpen waarom ze die films daar opgenomen hebben: prachtige, sprookkjesachtige landschappen, die ergens surreeel aanvoelen. We schrokken tevens van de wilde dieren die jullie op jullie reizen zijn tegengekomen (laatste foto) ... :-)
  2. VEET:
    19 december 2010
    Mount Doom, hoe terecht! Maar waren jullie wel sterk genoeg om je ring(en) in de vulkaan te smijten?
  3. Ma en Pa Treur:
    20 december 2010
    Wat een schitterende foto,s.De kippeboutjes hebben jullie voorhanden.Een goed kerstmaal!!!
    Een bizonder kerstfeest voor jullie in dat bizondere land.
    Wij hebben beleven hier volop witte dagen en denk ook wel kerst.
    Het openbaar vervoer is een chaos.Ook de vliegvelden in Europa.
    Geniet nog van de laatste weken!!!!H.Gr.jullie Pa en Ma
  4. Fred:
    20 december 2010
    Mooi hoor, toevallig waren de drie delen van 'lord of the rings' hier de afgelopen drie dagen op de buis, krijg er ook zin an om een goede trekking te maken als ik die foto's zo zie...kunnen er in ieder geval ook wat kilos van af :)
  5. Rani:
    20 december 2010
    Nieuw huisdier of een soort flappie? Gave foto's
  6. s.p. spoormaker:
    23 december 2010
    Prachtige natuur en zo heel anders dan wij die kennen. Overigens, het is hier een winterwonderland van jewelste.
    Precies waar iedereen zo naar verlangt met kerstmis...
    Geniet van jullie speciale kerstmis, wij genieten van de onze.
    (Eindelijk eens géén berg kadootjes onder de boom).
    Veel plezier weer.