Roadtrip Noord - Zuid en Top End Australie

16 oktober 2010 - Victor Harbor, Australië

Van het hoge noorden helemaal tot aan het verre zuiden: we hebben de hele weg afgelegd. Daarvoor hebben we onze hippe campervan ingeruild voor een grote benzine slurpende station wagon, waarmee we van Darwin naar de zuidkust zijn gereden. Dwars door de outback. Dit was een echte roadtrip met elke dag een flink stuk rijden door de woestijn, van camping naar camping. Onderweg zijn we gestopt bij ondermeer het UFO centre (hier worden de meeste UFOs van Australie gespot. Wij zagen geen UFOs, wel een aantal Aliens...), de Flying Doctors Service in Alice Springs wat heel interessant was, Coober Pedy waar mensen voornamelijk onder de grond wonen wegens het zware klimaat en Ayers Rock. Een wandeling rond deze bijzondere monoliet, ook wel Uluru genoemd door de Aboriginals, was heel indrukwekkend en inspannend. Onderweg hebben we veel wildlife gezien ondermeer wilde kamelen en emoes, maar voornamelijk was het rijden over lange rechte wegen zonder verkeer. 's Nachts was de sterrenhemel schitterend. Echt warm was het niet in het hart van Australie, zeker niet vergeleken met wat we gewend waren. Sterker nog het was er groen, want het had net meer geregend dan in de afgelopen 5 jaar. Bijzonder! Uiteindelijk zijn we aangekomen bij de zuidkust, bij de stad Adelaide. Nu moeten we weer wennen aan druk verkeer, regen en zeewind.

Voordat we naar het zuiden zijn afgezakt hebben we nog een paar dagen rondgekeken in Kakadu Nationaal Park, waar het heel heet en vochtig was. Dit is een gebied van wetlands, dus hebben we heel veel muggen en veel vogels gezien. Ook konden we daar hele oude Aboriginal rotstekeningen bewonderen. Kortom, de afgelopen tijd veel moois gezien, nu zijn we klaar voor een trip langs de Great Ocean Road naar Melbourne.

1. Rani:
    16 oktober 2010
    Zo'n sterrnehemel is gaaf he. doet me een beetje denken aan die keer dat Linda en ik van Kijkduin naar Scheveningen liepen en het donker werd. Wel veel meer lichtvervuiling dan jullie nu waarschijnlijk hebben meegemaakt, maar gezellig was het wel.
    Ik kijk uit naar jullie volgende bericht Kan ik ook los van deze site een berichtje sturen? (Via hyves?)
  2. Ma en Pa Treur:
    16 oktober 2010
    Ha Marco en Linda
    Inplaats van auto's kamelen op de weg.
    Weer eens wat anders.
    Een "knipoog en en glimlach" van Pa en Ma Treur
  3. s.p. spoormaker:
    17 oktober 2010
    Het klinkt allemaal zo boeiend. Zo'n nachtelijke sterrenhemel boven de woestijn, een woestijn die dan precies groen is - wat een prachtige ervaringen.
    We volgen jullie van een afstand.
    Liefs en groeten van pa en ma.

P.S. het bellen wil niet erg lukken, he.